Brinckanbladet 2014-03-04
[separator headline=”h3″ title=”Bostadsrättsförsäkring för alla medlemmar i Brinckan 1″]
Som bostadsrättsinnehavare är man skyldig att ha en bostadsrättsförsäkring för det som man själv ansvarar för i fastigheten och i sin egen lägenhet.
Vi vill påminna om att föreningen har tecknat en gemensam bostadsrättsförsäkring som gäller för alla medlemmar. Vi gör det som ett tillägg till föreningens övergripande fastighetsförsäkring.
Detta innebär att du som medlem i föreningen inte behöver teckna en egen bostadsrättsförsäkring (detta görs normalt som ett tillägg till den egna hemförsäkringen).
På marknaden finns ett flertal olika alternativ till bostadsrättsförsäkringar och det är viktigt att du utifrån den information du får här själv gör en bedömning om du vill teckna ytterligare försäkringar för din bostadsrätt, exempelvis om du hittar en bostadsrättsförsäkring med en lägre självrisk och önskar teckna den etc.
OBS! Bostadsrättsförsäkringen ersätter inte din normala hemförsäkring. Den måste du teckna själv.
Vi vill speciellt trycka på några viktiga punkter:
Vid en skada
Om du drabbats av en vattenskada ska du kontakta styrelsen som i sin tur kommer att anmäla skadan hos TryggHansa. Mindre skador som omfattas av försäkringen kan du anmäla själv.
Anmälan görs på telefon 077-11 11 500 alternativt ftgskador@trygghansa.se
[button link=”https://brinckan.se/wp-content/uploads/2014/05/Tilläggsförsäkring-för-medlemmar.pdf” size=”medium” target=”_blank” icon=”download-alt” color=”alternative-1″ lightbox=”false”]Tilläggsförsäkring för medlemmar[/button]
[separator headline=”h3″ title=”Problem med kalla handdukstorkar och fördröjning av varmvatten”]
Vecka 8 utfördes en vattenavstängning p.g.a. arbete. Detta medförde luft i systemet, vilket i sin tur ledde till en del kalla handdukstorkar och fördröjning av varmvattnet. Samtidigt har det gjorts arbeten i undercentralen och det är ännu oklart om detta kan ha påverkat systemet. Detta är nu färdigställt och vi kommer nu att utöka felsökningen med hjälp av VVS-entreprenör, eftersom många tyvärr har fortsatta problem med handdukstorkar och varmvatten. Vi hoppas på ert överseende och gör som ni ser allt för att lösa problemen.
[separator headline=”h3″ title=”Kostnad för vattenavstängning vid frivillig reparation av lägenhet”]
När du som bostadsrättsinnehavare på eget initiativ utför reparation av din lägenhet som kräver avstängning av vattnet, kommer du att debiteras kostnaden för avstängningen. Vattenavstängningar med avisering kostar 1.750 kronor (2014-03-03).
Tjänsten att stänga av vattnet ingår inte i vårt grundavtal med Dirigo.
Du som behöver göra en vattenavstängning skall ringa Dirigo minst 1 vecka innan planerad avstängning. Detta för att vi skall kunna planera in avstängningen så att det passar och för att vi även skall kunna avisera alla grannar om vattenavstängningen.